سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آبی روز

چه نوع آبی بنوشیم؟

    نظر

چه نوع آبی بنوشیم؟ - آبی روز


 

  • چه نوع آبی بنوشیم؟ - آبی روز

    اختصاصی آبی روز : نوشیدن هیچ چیز به اندازه یک لیوان آب خنک و گوارا در این روزهای گرم و داغ تابستانی لذت‌بخش نیست اما شاید سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که آیا آب‌های گازدار و طعم‌دار یا آب‌های اکسیژن دار جایگزینی بهتر برای آب آشامیدنی هستند؟
    فصل تابستان است و هوای داغ و سوزان است در این هوا بیشترین چیزی که بدن ما آن را می‌طلبد نوشیدن آب خنک است! اما ممکن است پرسشی در این میانه برای شما پیش آمده باشد که آیا می توان آب های گازدار و طعم دار را جایگزین آب آشامیدنی کرد و آیا آب های اکسیژن دار خاصیت درمانی خاصی دارند؟

    آب طعم ‌دار حاوی اسانس های صنعتی است

    بیشتر افراد بر این باورند آب های طعم دار آماده شیرین نیستند و هیچ نوه ماده افزودنی و رنگ خاصی هم به آنها اضافه نشده است از این روز به راحتی می‌توان آنها را جایگزین آب آشامیدنی کرد این در حالی است بسیاری از این آب‌ها به کمک اسانس های صنعتی مزه دار می‌شوند. اگرچه اسانس‌ها را می‌توان از منابع طبیعی استخراج کرد اما در بیشتر موارد به علت آنکه تهیه این اسانس‌ها در حجم بالا از منابع طبیعی امکانپذیر نیست از روش‌های شیمیایی برای تهیه آنها استفاده خواهد شد. بنابراین علی‌رغم آنکه این آب‌ها کالری خاصی ندارند اما به علت مواد افزودنی و طعم‌دهنده‌هایی که به آن اضافه می‌شود نمی‌توان با از بی‌ضرر بودن آنها مطمئن بود. بخصوص در کودکان از آنجایی که سیستم ایمنی و ارگان‌های سم‌زدای بدن به بلوغ کامل نرسیده است می‌تواند در دراز مدت اثرات مخربی بر کلیه و کبد بگذارد.

    اما برای آنکه لذت بیشتری از نوشیدن آب ببرید به سادگی می‌توانید آنها را با ترکیب انواع میوه‌ها و سبزیجات معطر مانند لیمو، پرتقال، نعنا، دارچین، زنجبیل، ریحان، وانیل، خیار و ... طعم‌دار کنید.

    آب گازدار مضر است

    از آنجایی که برای گازدار کردن آب از گاز کربنیک و اسید فسفریک گازدار که دارای خواص اسیدی هستند استفاده می‌شود همچون نوشابه های گازدار مضر محسوب می شود. اسید موجود در این آب ها سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود و به‌سرعت خون را نیز اسیدی می‌کند. برای خنثی کردن اسیدیته خون بدن کلسیم را که خاصیت قلیایی داشته از استخوان ها بیرون می‌کشد که این موضوع سبب تسریع روند پوکی استخوان می‌شود.
    آب های گازدار همچنین می‌تواند در عملکرد معده اختلال ایجاد کند و سبب سوءهاضمه و نفخ و مشکلات گوارشی بخصوص در افرادی که به زخم یا ورم معده و سوزش سر دل مبتلا هستند شود.

    آب غنی‌شده با اکسیژن

    اما آب های آشامیدنی غنی شده با اکسیژن که این روزها در بسیاری از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود باید بدانید که تاکنون مطالعات خاصی خواص درمانی آن‌ها را تایید نکرده‌ است.
    البته متخصصان تغذیه بر این اعتقادند جذب اکسیژن تنها از طریق دستگاه تنفس و ریه ها امکان‌پذیر است و دستگاه گوارش انسان نمی‌تواند نقش موثری در این امر ایفا کند. از آنجایی که اکسیژن حلالیت چندانی در آب ندارد اضافه کردن زیاد آن به آب به تولید آب اکسیژنه می‌انجامد که برای فرد مضر خواهد بود اما درباره این موضوع که تا چه حد دستگاه گوارش می‌تواند مقادیر کم اکسیژن اضافه شده را جذب کند هنوز نیازمند تحقیقات بیشتر است.
    2 توصیه مهم:
    بدن روزانه دستکم به 8 لیوان آب نیاز دارد بنابراین از هر فرصتی برای نوشیدن آب استفاده کنید.
    برای آنکه بدن بتواند زودتر آب را جذب کند بهتر است از نوشیدن آب بسیار خنک خوددداری کنید زیرا برای جذب آب از طریق روده‌ها بدن باید دمای آن را به دمای طبیعی بدن یعنی 37 درجه برساند. البته در صورتی که مساله کم‌آبی مطرح نباشد می‌توانید از نوشیدن آب خنک لذت ببرید.